Jumaat, 20 Februari 2009

Tanam Cili Padi


CARA-CARA MENYEMAI


1. Dapatkan benih cili padi dengan membeli anak benih dari kedai atau tanaman yang sedia ada.
2.Cili padi tersebut hendaklah di kering kan terlebih dahulu dengan cara di jemur di bawah cahaya matahari
3.Setelah kering cili tersebut hendaklah dipecahkan untuk mengeluarkan bijinya dan kemudian direndam didalam air lebih kurang 4 jam .
4.Kemudian ianya di toskan dan dikeringkan di kawasan yang teduh dan kemudian di biarkan selama 2 hari supaya ianya betul-betul kering dan disimpan didalam bekas yang kedap udara seperti botol yang bertutup.
5.Dapatkan tanah bakar yang telah di simpan selama seminggu(ini perlu kerana tanah bakar yang baru akan mengakibatkan pokok tanaman menjadi kering kerana ianya masih panas)
6.Dapatkan baja organik dan tanah pasir(baja organik terdiri dari baja asli seperti tahi ayam,itik atau lembu)
7.Sediakan bekas untuk penyemaian biji benih dengan mendapatkan bekas seperti tin minyak yang telah dibelah 2 dan ditebuk di bawah permukaanya(tin perlu ditebuk menggunakan paku untuk mendapatkan permukaan yang berlubang supaya air dapat mengalir keluar semasa proses penyiraman biji benih).

8.Bahan seperti tanah bakar,baja organik dan tanah pasir hendaklah dicampurkan didalam bekas tadi dan kemudianyan disiram supaya ianya lembap(campuran tersebut mengikut nisbah 1:1:3 )
9.Biji benih yang telah disediakan hendaklah ditabur dipermukaan tanah tersebuh dan kemudianya di siram tiap-tiap hari dan hasilnya akan nampak setelah seminggu.




CARA MENANAM


1.Biji benih yang telah tumbuh itu hendak lah di biarkan selama 1 bulan di dalam bekas semaian sehingga mencapai ketinggian 150cm atau 6 inci.
2.Kemudian iaya hendaklah dipindah kan kedalam polybag yang di isi dengan campuran seperti penyediaan tapak semaian,setelah dipindahkan ianya hendaklah disiram setiap hari sehingga dewasa dan kemudianya barulah dipindahkan ke kawasan tanaman atau kedalam pasu besar.

3.Cili padi adalah sayuran yang perlu untuk semua masyarakat dalam penyediaan makan harian mereka oleh itu disamping untuk keguaan sendiri kita juga boleh memasarkanya untuk pendapatan sampingan

3 ulasan:

  1. Gmbarnya seperti bisa kulihat, tp dimana ya,,,,whatever, Bravo..!!

    BalasPadam
  2. saya brminat menanam cili/lada padi ,tp cili/lada padi sabah kecil dn lebih pedas ,samakah kaedahnya?

    BalasPadam
  3. Percuma.......................
    Ebook Kedai Facebook.
    Mulakan perniagaan anda di Facebook.

    http://nabilagro.blogspot.com/2011/01/perniagaan-kedai-ebook-percuma-facebook.html

    BalasPadam